Daniel E. Lopez Fogliani

Investigador Independiente (CONICET)

Página web personal

Física De Partículas Elementales Y Astropartículas

Área de investigación: Física de partículas y de altas energías

• Modelo Estándar Supersimétrico
  • Astopartículas, Materia Oscura, Neutrinos
  • Física de aceleradores de partículas
  • Supersimetría y Supergravedad

Intereses

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Además de investigador independiente CONICET, cargo permanente de dedicación exclusiva con lugar de trabajo en IFIBA/DF, soy profesor asociado (también llamado protitular o pro-catedrático) de la Pontificia Universidad Católica Argentina, UCA. Donde poseo un cargo regular, de dedicación simple (compatible con el cargo de CONICET).

He establecido el grupo "Astroparticle and Particle Physics Group", APgroup, en el IFIBA/DF (UBA & CONICET). Dedicado a la investigación de la física de partículas y astropartículas, está enfocado en el estudio teórico de nueva física de partículas e interacciones fundamentales. Centrado en lo que se suele denominar como física más allá del modelo estándar. Webpage: http://apgroup.df.uba.ar/ (enlace a la derecha de la foto, se recomienda la sección "for students").

Publicaciones seleccionadas

Author with more than 30 publications in international journals.
inSPIRE and SCOPUS databases indicate respectively:
InSPIRE: h=19 more than 1000 citations
SCOPUS: h=15 more than 700 citations

Below I am mentioning the article were we have proposed the model known as ''$\mu$-from-$\nu$ supersymmetric standard model'', $\mu\nu$SSM, and a recent short review (40 pages) about the model:

- The $\mu$-from-$\nu$ supersymmetric standard model was proposed in Daniel E. Lopez-Fogliani and C. Muñoz, "Proposal for a Supersymmetric Standard Model", Phys. Rev. Lett. 97 041801 (2006) [arXiv: hep-ph/0508297].

- D. E. Lopez-Fogliani and C. Muñoz, ''Searching for Supersymmetry: The $\mu\nu$SSM, Eur. Phys. J. Spec. Top. 229, 3263–3301 (2020) '' [arXiv:2009.01380 [hep-ph]], short review prepared by invitation for EPJ Special Topics on "Supersymmetry and Unification" -edited by U. Chattopadhyay.

News: On April 7, 2022, CDF TEVATRON Fermilab, shows a significant discrepancy between the mass of the W boson predicted by the standard model, SM, and the experimental value. A very complex analysis has been carried out, with many possible explanations for the discrepancy (for instance, incorrect estimation of errors). One possible explanation is new physics, and in particular it could be explained by the simplest supersymmetric extensions of the SM.

News: On April 7, 2021, with the new Fermilab result, a discrepancy at the 4.2 sigma level was found between the experimental value and the prediction of the standard model for the anomalous magnetic moment of the muon arXiv:2104.03281.
As a follow up of our previous arXiv:1912.04163 ( Eur.Phys.J.C ) in arXiv: 2104.03294 (Eur.Phys.J.C) we have shown how to explain the new experimental results in the context of the $\mu\nu$SSM.